Företagande

Olika exempel på bra reklam

Det finns många olika sätt för att marknadsföra ditt företag. Med allt från samarbeten, influenser marketing, tävlingar och sökmotoroptimering till annonsering, det finns mycket som kan få dig och ditt företag att synas och ta plats.

Vad funkar för dig tror du? Om du vill nå en bred målgrupp gäller det att annonsera i många olika kanaler där denna målgrupp håller till, där är den digitala marknadsföringen oslagbar. Det går att nå långt snabbt. Men, ändå är viss traditionell reklam och marknadsföring, som profilreklam, också viktig. Att ge ut sådant på mässor till kunder eller skicka som present är en mer personlig gest. Här ges exempel på olika reklam som kan vara bra för ett företag.

Influencer marketing och annan onlinemarknadsföring

En relativt ny fluga i marknadsföringsvärlden som slagit oerhört stort är influencer marketing. Det är mycket effektivt, men det gäller att undvika vissa fallgropar. I en artikel från ehandel.se skriver man om just dessa fallgropar, vilka handlar om reklammarkering av inlägg, hänvisning till företag bakom och val av typsnitt eller färg som tydliggör att det är just reklam det handlar om. Är inte detta tydligt kan det gå så långt att man blir anmäld för smygreklam. Satsa även på annonsering online av olika slag, främst sociala medier. 

Kampanja effektivt

Det är såklart lättare sagt än gjort, men för att kunna kampanja effektivt så borde man titta på och ta inspiration av dem som faktiskt gjort lyckade kampanjer. Ett exempel på det ä Ingo och ”The Swedish Number”, som Dagens Media skriver om här.

Satsa på gratis marknadsföring

Det finns massor som man kan göra för att marknadsföra sig kostnadsfritt, det gäller bara att lägga tid på det. På företagande.se kan man läsa om tips på marknadsföring online som inte kostar något. Ät listas bland annat att man ska försöka hitta samarbetspartners, anordna tävlingar online, kommentera artiklar och bloggar som dina potentiella kunder läser, jobba med sökmotoroptimering och erhålla nyhetsbrev online.