Företagande

Hitta passande profilprodukter

Utbudet av profilprodukter är större än någonsin. Men det kan vara svårt att hitta lämpliga prylar, just för att utbudet är så stort. Kanske får man göra som i det arabiska ordspråket, och låta berget komma till Mohammed.

Profil-t-shirt utan tryckSurfa in på produktsajten.se, eller vilken sajt som helst, och du kommer att slås av hur stort utbudet är. Det går att beställa allt från olivolja till fiskedrag att sätta sin logga på, men är något av detta lämpligt för ett företag i IT-branschen? Eller borde ett sådant företag ha en helt annan produkt att marknadsföra sig med?

En besläktad kategori, som man bara hittar i det offentliga, är de gåvor som ges till bl.a. föreläsare. Det är sällan man läser eller hör om de här gåvorna, som troligen upphandlas på ungefär samma sätt som profilprodukter. En lokaltidning i Värmland har dock gjort en sammanställning över vad kommunerna ger till föreläsare och andra besökare. Den sammanställningen hittar man här. En handduk från Klässbols väveri är kanske något som fler borde ge bort.

Låt leverantörerna föreslå profilprodukter

Hur gör man då för att hitta riktigt bra profilprodukter? Kanske kan man göra som region Skåne gjorde. De specificerade inte i upphandlingen vilka produkter de ville ha från leverantörerna, utan lät dem komma med egna förslag som passade verksamheten. Detta skriver Inköpsrådet.

Detta kan vara ett bra sätt för den som är i valet och kvalet när det handlar om profilprodukter. Genom att låta leverantörerna komma med idéer kan man få nya uppslag. Det är dock viktigt att ha några tankar i bakhuvudet när man betraktar de förslag som kommer in.

  1. Hur har produkten producerats? Hållbarhet är en viktig fråga för många företag, och då bör också profilprodukterna vara hållbara.
  2. Är produkten användbar? Det bästa är att välja något vars användningsområde ligger i linje med verksamheten. Ett IT-företag kan ge bort mobiltelefontillbehör, ett företag i restaurangbranschen kan välja olivolja.
  3. Ska produkten användas för att göra reklam, eller för att skapa goodwill? Om det förra är fallet behöver den ha en stor logga, i det senare fallet är det mindre viktigt. Då kan det rent av vara bättre att avstå från loggan helt och hållet.