Nyheter

Låtar som ger shoppingglädje

shoppingNu är julen snart här och butikerna är fyllda med julpynt, erbjudanden, julskyltning och mycket mer som hör till. Det är också nu som toner av julmusik sipprar ut ur högtalarna i var och varannan butik. Men, det många inte vet är att det finns några bakom rattarna som bestämmer vad du ska höra när du går in i vissa butiker, detta för att förmedla butikens identitet och ge oss större lust till shopping. Frågan är om det fungerar?

Julmusik och annan musik i butikerna har folk ofta delade åsikter om, vissa tycker det är supertrevligt och glädjande, medans andra bara blir irriterade. Målet med musiken är att leverera den bästa kundupplevelsen, och det uppnås inte bara genom butikens inredning, pynt och skyltning. Det är viktigt att ha rätt musik som förmedlar shoppingglädje.

Företag som bestämmer musik

I Dagens Nyheter kan man läsa om företaget Baked, där Edvin och Madlen arbetar. Deras uppgift och kall är att bestämma vad det är som kunder ska lyssna på när de handlar i en butik, ett arbete som är allt viktigare för att fastställa butikers identitet. Det handlar om profilering och att stärka kundupplevelsen. Baked arbetar med att välja ut låtar som passar bra för butikens målgrupp. Musik är ett kraftfullt verktyg i marknadsföringsvärlden, och om man som butik förknippar sig med en viss typ av musik som passar målgruppen i fråga, så kan man komma att stärka sitt varumärke. Det handlar om att förmedla en känsla och stärka kundernas shoppinglädje.

Butiksmusik kan göra oss utmattade

Samtidigt finns det något som säger emot Bakeds arbete, nämligen ny forskning som visar på att butiksmusik och ofrivilligt lyssnande gör oss utmattade. Det kan nog stämma i många fall, speciellt under julklappsshoppingen när man hört samma gamla ”Jingle Bells” i fyra olika butiker. Kanske är det bättre att skippa julmusiken?